ماتیاس وبر، مسئول تیم تدوین گزارش، آن را «تحلیلی جامع از مکانهایی که در خطر بلاهای طبیعی» میداند که شدیدترین فجایع طبیعی که 616 منطقه شهری پر جمعیت با آن مواجه هستند و تاثیر احتمالی آنها را بر شهروندان محلی و اقتصاد منطقهای را برآورد کرده است.
گزارش Swiss Re میافزاید، در حالی که بلاهای طبیعی به صورت متوسط باعث خسارت 60 تا 100 میلیارد دلاری میشود، اگر یک فاجعه بزرگ در قلب یکی از این اقتصادهای کلان شهری رخ رهد، ممکن است به خودی خود از این رقم هم بسیار بیشر شود.
نکته جالب این رده بندی این است که 8 مورد از 10 صدرنشین این رده بندی، از شهرهای منطقه آسیای جنوب شرقی هستند. شهرهایی که ساکنان آنها به صورت مداوم، خطر سیل، طوفان، رانش زمین و زلزله را احساس می کنند.
ضمن این که به جز خطر متداول طوفانهای استوایی و بادهای شدید، بسیاری از شهرها مانند توکیو، تایپه و مانیل در این منطقه بر روی کمربند آتشفشانی اقیانوس آرام (حلقه آتش) نیز قرار دارند.
خطرناک ترین متروهای جهان در این رده بندی عبارتند از :
1- توکیو-یوکوهاما (ژاپن): طوفان، سونامی و زلزله
خطرناک ترین خط متروی جهان، در معرض سه بلای طبیعی خانمان برانداز است. متروی توکیو به طور کلی در مناطق ویژه توکیو و حومه آن در حرکت است اما به غیر از توکیو این شرکت در استان سایتاما و استان چیبا نیز چند ایستگاه دارد.متروی توکیو دارای ۹ خط و ۱۶۸ ایستگاه است. در حال حاضر متروی توکیو از لحاظ حمل و نقل مسافر رتبه نخست را در جهان داراست و دقیقا به همین خاطر است که در صورت بروز طوفان، سونامی و زلزله، این جا خطرناک ترین خط متروی دنیا خواهد شد.
2- مانیل (فیلیپین): زلزله، باد شدید
مترو مانیل در 15 دسامبر 1999 افتتاح و در سال 2000 تکمیل شد. طول آن 16.95 کیلومتر است و هر روز 400.000 نفر را جابهجا میکند. اکثر ایستگاههای مترو مانیل روی زمین هستند و شاید همین نکته سبب شده است خطر وزش بادهای شدید، این مترو را در صف پرخطرترین متروهای جهان قرار دهد.
3-دلتای رودخانه جواهر چین (شامل هنگ کنگ، شنزن، دونگ گوان، ماکائو و گوانگ): طوفان، طوفان موسمی، سیل
شاید قرار گرفتن این مترو در فهرست پرخطرترین متروهای جهان اصلا عجیب نباشد.این منطقه با جمعیتی حدود 17 میلیون و دویست هزار نفر، یکی از خطرناک ترین نقاط جهان از نظر قرارگرفتن در معرض بلایای طبیعی است. طوفان های موسمی و سیل، جان ساکنان این منطقه را تهدید می کند. به ویژه وقتی خطوط مترو هم دقیقا از همین مسیر مخاطره آمیز عبور کند.
4-جاکارتا (اندونزی): زلزله
قطارهای ساخت ژاپن تنها وسیله عمومی و سریع است که جاکارتا را به حواشی چهارگانه شهر متصل میکند و زنان حدود نیمی از مسافران این مسیرها هستند که تعداد آن ها به ۵۰۰هزار مسافر در روز میرسد.
5-اوزاکا- کوبه (ژاپن): زلزله
مترو اوزاکا که در سال 1933 میلادی افتتاح شده، قدیمی ترین خط متروی ژاپن هم هست. شاید به خاطر همین عمر زیاد هم باشد که خطر زلزله، این خط را در ردیف ده خط خطرناک متروی جهان قرار داده است.
6-ناگویا (ژاپن): زلزله
مترو شهر ناگویا 5 مسیر اصلی دارد. مسیرهایی که مثل متروی اوزاکا، خطر وقوع زلزله آن را تهدید می کند .
7-کلکته (هند): سیل
متروی کلکته، اولین سیستم متروی زیرزمینی هند است. این مترو تنها یک خط دارد که شمال شهر را به جنوب آن وصل میکند. قطارها با این که معمولاً شلوغاند، اما اغلب تمیزند و سر وقت میآیند و میروند.
8-شانگهای (چین): سیل
اگرچه متروی شانگهای چین، بهترین سیستم نقل و انتقال سریع را در سال 1995 راه اندازی کرد و الان رتبه نخست سریع ترین سرویس نقل و انتقالات را هم به خود اختصاص داده است. و اگرچه همین کیفیت، مترو شانگهای را در ردیف 10 متروی پرطرفدار جهان قرار داده است. اما جاری شدن سیل، تهدیدی است که همیشه جان مسافران این خط را به خطر خواهد انداخت. مترو شانگهای 285 ایستگاه دارد که تقریبا تمام نقاط شهر را پوشش داده است. طول خطوط متروی شانگهای به 424 کیلومتر می رسد.
9-لس آنجلس (آمریکا): زلزله
قطار شهری شهر لسآنجلس در سال ۱۹۹۱ میلادی تأسیس شد.
طول خط این متروی شهری نزدیک ۱۲۸ کیلومتر بوده که روزانه نزدیک به ۳۰۴٬۴۵۹ مسافر جابجا میکند.مترو لس آنجلس ۵ خط و ۷۰ ایستگاه دارد.
شهریورماه سال 91 هم تصادف یک اتوبوس با قطار مترو لسآنجلس، منجر به مجروحیت دهها نفر از مسافران شد.
10- تهران (ایران): زلزله
شرکت سوئیسی، نام متروی تهران را به این دلیل در لیست خود گنجانده است که گسل های زلزله، همیشه خطری بالقوه برای تهران بوده اند. پایتخت ایران اگرچه تاکنون زلزله مهیبی را به خود ندیده است، اما قرار داشتن شهر تهران بر روی چند گسل خطرناک زمین، متروی تهران را هم از قرار گرفتن در این لیست بی نصیب نگذاشته است.
دشمن عقل
امام علی علیه السلام :
اَلْهَوى عَدُوُّ الْعَقْلِ؛
هواى نفس، دشمن خرد است.
شرح غرر: ج1، ص68